Skip to content

Mannen- en vrouwenberoepen?

08/11/2016

Charlie.Kop

Er zijn mensen die volhouden dat er typische mannenberoepen bestaan naast vrouwenberoepen. Dat wordt plots anders bijvoorbeeld als mannen worden gemobiliseerd (oorlogvoering) en vrouwen worden gerekruteerd voor de metaalindustrie (Eerste Wereldoorlog in Frankrijk: voor de oorlog 8 à 9000, tijdens de oorlog 400 000 vrouwen werkzaam in die industrie; ontleend aan een artikel van Hélène Hernandez). Dat vooroordeel wordt weer eens bestreden in het Franse satirisch weekblad Charlie Hebdo (nr. 1266, 26 oktober 2016). Geen satire al wordt er een cartoon bijgevoegd. De tekstballonnen maken het duidelijk:De ene ketelmaker: ‘Men zal mij niet uit het hoofd praten, dat ijzer geen ding voor vrouwen is…’. De andere met een bloedneus: ‘Dat is wat ik haar probeerde duidelijk te maken. Maar laat maar gaan, ze eet ook spinazie…’.

plaatw

De cartoon past bij een vraaggesprek dat Charlie Hebdo had met Margaux Hufschmidt. Zij is een van de zeldzame vrouwen in Frankrijk die het oude beroep van ketelmaker uitoefent (koud bewerken van plaatijzer, zoals dit volgens een patroon forceren en knippen en er dan bijvoorbeeld een cilindrisch of conisch vat van maken). Als onderdelen aan elkaar gelast moeten worden, komt daar natuurlijk warmte bij te pas (autogeen of elektrisch lassen of solderen).

Hufschmidt kent vanzelfsprekend het vooroordeel – waarmee ze ook regelmatig wordt geconfronteerd: ketelmaker is geen beroep voor een vrouw. Het artikel lezend, treft me hoeveel liefde zij voor het vak weet uit te stralen. ‘Het boeit me en het metaal is mooi’. Ze zou haar eigen atelier willen hebben om daar met dat metaal mooie dingen te maken. Ik weet waar ze het over heeft…als oud-plaatwerker betrap ik mij erop, als ik laswerk zie, dat ik altijd onmiddellijk beoordeel of het een mooie las is of een, zoals we dat noemden, een ‘hondennest’…

Wat dit allemaal met anarchisme te doen heeft? In ieder geval past het in de strijd tegen vooroordelen met betrekking tot verschillen als het om mannen- of vrouwenberoepen gaat. Het teken van de gelijkwaardigheid staat in de libertaire strijd centraal. Het is met slagletters in metaal geslagen.

Thom Holterman

No comments yet

Geef een reactie

